dilluns, 27 d’octubre del 2008

QUÈ ÉS UNA ORACIÓ?


Avui hem estudiat l'oració, que és un grup de mots que té un sentit complet i sempre conté un verb. Hem vist que les oracions tenen dues parts: un sintagma nominal (subjecte, en què el nucli és un nom) i un sintagma verbal (predicat, en què el nucli és un verb). Però, què és això d'un sintagma?

I com podem saber quin és el subjecte d'una oració? Tenim dues formes: demanar al verb qui fa l'acció i fer la prova de la concordança (el subjecte SEMPRE concorda en nombre i persona amb el verb).

No obstant això, de vegades l'oració té un subjecte que no apareix a l'oració, però se sobreentén (és el que s'anomena un subjecte el·líptic). També pot passar que l'oració no tingui subjecte (són les oracions impersonals, com ara "Plou").

A la fotografia de dalt surt una oració amb un subjecte el·líptic. T'hi havies fixat? És una oració enunciativa, interrogativa, exclamativa o imperativa? Recordes quines característiques té cadascuna d'aquestes modalitats?

8 comentaris:

Anònim ha dit...

hola aixo de les oracions em costa molt,però per fi le entes maniria migor si pusesis un joc




adeu

La profe de català de 1r B ha dit...

Alejandro, jo crec que avui el Luis t'ho ha explicat molt bé. Si encara no t'ha quedat clar, ho tornarem a mirar, val?
Fins dijous!

Anònim ha dit...

Lo que a vegades em costa a mi es que quan el subjecte es el·liptic es dificil de trobar-ho pero amb el Luis aquest matí ja m'ha s'aclarat una mica pero encara em costa bastant


Adeu!

Fins dijous!

La profe de català de 1r B ha dit...

Eric, pensa que per saber quin és el subjecte has de fer aquesta pregunta al verb: Qui fa l'acció? (Per exemple, si jo dic

"Vull anar de viatge". Demana-li al verb: Qui vol anar de viatge? Jo. A més a més, "vull" és la primera persona del singular del verb "voler". El subjecte sempre concorda amb el verb. Per últim, pensa que normalment el subjecte apareix just davant del verb, val?
Si no t'ha quedat clar, dijous ho tornem a mirar.
Adéu!

Anònim ha dit...

Respecte a la pregunta que as fet la resposta es enunciativa per que enuncia que ''t'estimo''

I el subjecte es jo



Adeu!!!!

La profe de català de 1r B ha dit...

Molt bé, Eric. Com has vist, aques subjecte és el·líptic. Veus com no t'ha costat tant com deies? :)
Fins demà!

Anònim ha dit...

Hola,Vicky

Això dels subjectes que sòn el.liptic,jo me lligat perque això que no es posa em fa lio

Atentament,
Jonathan Reyes

La profe de català de 1r B ha dit...

Jonny, si vols dimarts ho repassem. Veig que us costa molt això del subjecte el·líptic. Mira't una altra vegada els exercicis amb l'esquema que vam escriure a la pissarra, i si encara en tens dubtes, dimarts en parlem.
Que tingueu un bon pont! Aprofiteu per acabar el llibre, per repassar per l'examen i... per passar-ho bé a la castanyada!